Idź na spacer!

Sprawne, energiczne spacerowanie ma dla naszego zdrowia wielkie znaczenie. Jest skutecznym sposobem na odstresowanie, ale też rodzajem terapii psychicznej oraz rehabilitacji.

Marsz, zdecydowanym krokiem, jest wskazany dla każdego. Już Hipokrates twierdził, że chodzenie to lekarstwo. Ruch na świeżym powietrzu poprawia kondycję i niweluje wiele dolegliwości, m.in.: zapobiega chorobom serca, obniża ciśnienie, dotlenia, usprawnia mięśnie i stawy i oczywiście poprawia nastrój, jest więc wskazany dla ludzi znerwicowanych i w depresji.

Jak spacerować?
Tak jak każdy może. Nie należy przeciążać organizmu, bo wówczas taki spacer zaszkodzi. Obliczono, że regularne wędrówki 3 - 4 razy w tygodniu po przynajmniej 30 minut dają widoczne skutki (zmniejszenie wagi, poprawa sprawności i kondycji itd.). Jeśli mamy ze sobą plecak, wydajność spaceru rośnie.
Do spaceru też trzeba być przygotowanym. Odzież odpowiednia do pory roku i temperatury, a także terenu, oraz właściwe, wygodne buty - to podstawa. Musimy czuć się dobrze w tym co mamy na sobie - nie może nam być za ciepło ani za zimno, nie możemy czuć się skrępowani, nic nie może podrażniać skóry. Powinniśmy także mieć ze sobą wodę do picia, ciemne okulary, nakrycie głowy, płaszcz przeciwdeszczowy.

Wędrować można wszędzie i przez cały rok. Tylko góry są najbardziej niebezpiecznym terenem i do wędrówki po nich trzeba się szczególnie przygotować (nie powinni chodzić po górach ci, którzy mają nadciśnienie).

Spacery to także możliwość kontaktu z drugim człowiekiem, okazja do dyskusji, do zachwytu nad przyrodą. Korzystajmy więc z nich często, w każdej wolnej chwili. Warto wrócić do domu na piechotę zamiast wsiadać do samochodu lub czekać na zatłoczony autobus. Spacery i wędrówki służą zdrowiu fizycznemu, kondycji, ale też naszej psychice.