Być zdrowym na duszy i ciele

By lepiej się poczuć sięgamy bardzo często po używki. To nie jest dobry nawyk, ale bardzo często spotykany. Jak sobie radzić ze złym nastrojem, humorami, psychicznym zmęczeniem?

Każdy jest inny, więc cudownego przepisu na wszystko i dla każdego nie znajdziemy. Jeśli chorujemy potrzebny jest lek. Na nasze samopoczucie składa się sporo czynników. Jednym z nich jest zdrowie, jeśli wyniki podstawowych badań są dobre musimy szukać przyczyn złego samopoczucia gdzie indziej, a następnie pomyśleć jak je zlikwidować.

Każdy potrzebuje odpoczynku. Sen, relaks, jedzenie to wszystko musi mieć swój czas i swoje miejsce. Śpimy zazwyczaj od 6 - 8 godzin na dobę. Jak twierdzą lekarze, wystarczający czas na sen dla każdego z nas może być inny. Powinniśmy czuć się wypoczęci, gdy wstajemy z łóżka. Niektórzy śpią dłużej rano i lepiej pracują wieczorem czy po południu (typ sowy), inni wolą wstać o świcie i od rana krzątać się po domu, za to wcześniej położyć się spać (typ skowronka). Najważniejsze, by nasz wewnętrzny rytm dopasować do rytmu życia. Wówczas poczucie zmęczenia nie powinno występować.

Tak jak sen, niezbędny jest także relaks. Odpoczynek, rozwijanie zainteresowań, spotkania z rodziną i przyjaciółmi - tego nie może zabraknąć dla dobrego samopoczucia. Spotkania z ludźmi, których lubimy dodają energii i poprawiają humor. Każdy potrzebuje też trochę samotności, spędzenia czasu "po swojemu" - trzeba to zrozumieć, innym i samemu sobie pozwolić znaleźć trochę czasu tylko dla siebie, by poświęcić ją ulubionym formom relaksu.

To co zjadamy ma ogromny wpływ na nasze samopoczucie. Dobierzmy dietę do naszego trybu życia (np. dla osób aktywnych produkty bogate w węglowodany, trochę tłuszczu, dla mniej aktywnych dużo witamin i minerałów, dla mających problemy z żołądkiem, jelitami produkty lekkostrawne itd.). Pamiętajmy o równowadze w jedzeniu, doborze składników tak, by nie brakowało w nich różnorodnych elementów, wzbogacajmy posiłki witaminami.

Starajmy się myśleć pozytywnie i działać, rozmawiać ze sobą i słuchać siebie wzajemnie. Kontrolujmy nasze zachowanie i samopoczucie, gdy czujemy, że zbliżamy się do jakiejś granicy (wytrzymałości, sił, napięcia) - zróbmy sobie przerwę, odpocznijmy, zregenerujmy siły i dopiero wtedy wracajmy do swoich zajęć.